Functieprofiel penningmeester

Ben jij de financiële held die onze vereniging nodig heeft? Als penningmeester speel je een cruciale rol in het creëren van een solide financiële basis, waardoor onze vereniging kan bloeien en groeien. Ontdek waarom deze rol zo essentieel is en waarom we jou nodig hebben!​​

Beheerder van de financiën

De penningmeester is, als lid van het bestuur, samen met de andere bestuurders verantwoordelijk voor het reilen en zeilen binnen de vereniging. Daarnaast is een penningmeester de persoon binnen de vereniging die zich bezighoudt met de financiën. Alles wat met geld te maken heeft, gaat langs de penningmeester. Aan hem/haar de taak erop na te zien dat de vereniging financieel gezond blijft en ervoor te zorgen dat alle doelstellingen van de vereniging financieel uitvoerbaar zijn.

Beleidsverantwoordelijke

Samen met de overige bestuurders is de penningmeester beleidsverantwoordelijke. Dat houdt in dat de penningmeester er op toe dient te zien dat het in de algemene ledenvergadering vastgestelde verenigingsbeleid wordt uitgevoerd.

Handelen namens de vereniging

Als lid van het bestuur is de penningmeester gemachtigd om namens de vereniging te handelen met derden.

Wettelijke penningmeestertaken

Onderstaande taken dienen wettelijk gezien (mede) door de penningmeester te worden uitgevoerd:

  • erop toezien dat de algemene ledenvergadering tijdig bijeengeroepen wordt;
  • het mede opstellen van de begroting;
  • zorg dragen voor de financiële stukken (jaarrekening, balans en begroting) die tijdens de algemene ledenvergadering worden gepresenteerd;
  • het voeren van een deugdelijke administratie van inkomsten en uitgaven (een taak die wettelijk gezien op het gehele bestuur rust, maar vaak aan de penningmeester wordt toebedeeld);
  • het vertegenwoordigen van de vereniging naar buiten toe, samen met de overige bestuursleden;
  • het besturen van de vereniging.

Onderling kan door het bestuur worden bepaald welke specifieke bestuurstaken door de penningmeester worden uitgevoerd. Veelal zijn dit financiële taken.

Algemene penningmeestertaken

In het algemeen heeft de penningmeester vaak de volgende taken binnen een vereniging:

  • beheren van de geldmiddelen van de vereniging (kasbeheer en giraal geld);
  • regelen van alle bankzaken;
  • overige bestuursleden op de hoogte houden van de financiële stand van zaken van de vereniging;
  • zorgdragen voor de financiële gezondheid van de vereniging door het opstellen van een financieel meerjarenplan;
  • innen van contributie van de leden;
  • fondsenwerving;
  • verantwoordelijk voor betaling van de inkomende facturen;
  • verantwoordelijk voor de betaling van alle gemeentelijke lasten, leges en andere kosten;
  • beheren van de financiën van de commissies binnen de vereniging;
  • afsluiten van verzekeringen;
  • samen met de voorzitter opmaken van de begroting en jaarrekening;
  • toezien op het voeren van een deugdelijke administratie;
  • verantwoordelijk voor het aanvragen van subsidies.

Taak van de penningmeester tijdens de algemene ledenvergadering

Wettelijk gezien moet een vereniging minimaal eenmaal per jaar, binnen zes maanden na afloop van het boekjaar, een Algemene Vergadering (ALV) uitschrijven. In artikel 2:38 BW is bepaald dat de penningmeester van het bestuur ook optreedt als penningmeester van de algemene ledenvergadering. Tijdens de ALV geeft de penningmeester een toelichting op de financiële stukken.

Terug naar boven